Teti był parowym statkiem transportowym wyprodukowanym w 1883 roku w Hoboken w USA w stoczni John Cockerill. Długość pokładu 72 m, szerokość 8 m, wyporność 963 tony. Tuż przed katastrofą pływał pod banderą włoskiej firmy S.I.N.T.A z Raveny. W maju 1930 roku transportował kostkę brukową, z której układano w tamtych latach drogi. Zatonął w pobliży wyspy Vis w dniu 23 maja 1930 roku, po wpłynięciu na skały maleńkiej wyspy Mali Barjak, niemal na przeciwko małego portu w miejscowości Komiża koło wyspy Vis. Początkowo wrak statku osiadł na powierzchni wysypy, jednak po pewnym czasie osunął się i spoczął na stoku wyspy Mali Barjak. Bezpośrednią przyczyną zatonięcia jednostki był błąd nawigacyjny popełniony przez załogę parowca Teti.
Komplatnie zniszczony dziób statku spotykamy na mniej więcej 7 metrach głębokości - w tym miejscu wrak został na stałe obojkowany przez lokalne centra nurkowe. Śródokręcie stanowi plątaninę blach, rur i innych metalowych części statku. Wśród nich bez trudu znajdujemy kocioł parowy na około 20 metrach oraz leżące obok lewej burty statku pozostałości komina. Najciekawszym i najgłębiej położonym fragmentem wraku jest rufa leżąca na głębokości 34 m. Znajduje się tu pięknie zachowane i porośnięte kolorowymi gąbkami koło sterowe, które jest najczęstszym motywem i planem fotograficznym wraku Teti. Tu zobaczymy również ster i malownicze relingi wokół dobrze zachowanej burty wraku.
Przed kołem sterowym na około 20-25 metrach częściowo zachowana zejściówka rufowa pozwala dostać się pod pokład rufowy do części ładunkowej wraku, gdzie odnajdujemy ładunek wraku, jakim była kostka granitowa, przeznaczona do brukowania ulic.
Niewątpliwą atrakcją wraku Teti są Kongery (łac. Conger conger), które na stałe zadomowiły się na Tetim. Przyjazne nurkom zwierzęta o długości około 2-3 m często wiją się wzdłuż przepływających nurków w poszukiwaniu pożywienia, które zabierają ze sobą dla nich lokalni Divemasterzy. Poza kongerami spotykamy tam całą masę mieszkańców: ławice ryb, nocą - kraby, homary i langusty.
Teti jest idealnym wrakiem na pierwsze nurkowania dla zaawansowanych i początkujących nurków. Płytka woda, łagodne zbocze powodują, że organizowane są tam często nurkowania nocne. Zwykle panują tam doskonałe warunki nurkowe z dobrą przejrzystością wody, czasami jednak można spotkać tam silne prądy. Dobrze zaplanowane nurkowanie umożliwia uniknięcie przymusowej dekompresji. Wykonanie planu może jednak okazać się wyzwaniem ze względu na atrakcyjność wraku. Mogą czasami przedłużyć niezauważalnie czas pobytu na wraku i dlatego wymagane jest dokładne planowanie nurkowania na wraku Teti.
Tekst i fot. Robert Borzymek