Holownik Rozi został wybudowany w Bristolu w Anglii w 1958 roku przez Charls Hill & Sons Ltd dla Johnston Warren Lines Ltd w Liverpool - początkowo pod nazwą "Rossmore". W 1969 roku zmieniono nazwę na "Roosgareth", a w 1972 jednostka została sprzedana na Maltę do Mifsud Brothers (Malta Ship Towage) Ltd. Holownik ponownie zmienił właściciela w 1981 na Malta Tug, a finalnie nazwany został "Rozi" przez ostatniego już właściciela Capitan Morgan Cruises, który postanowił zatopić jednostkę w 1992 roku jako atrakcję podwodnej turystyki w okolicy miejscowości Cirkewwa u wybrzeża Malty.
Holownik "Rozi" leży na stępce na żółtym piasku na głębokości 34 metrów. Ten 30-sto metrowy wrak, bardzo szybko stał się jednym z najczęściej odwiedzanych miejsc do nurkowania na Malcie. Do wraku można dostać się z brzegu - z Marfa Point. Woda w tej okolicy jest bardzo często o dużej przejrzystości, także zdarza się, że wrak można dostrzec z powierzchni, umożliwiając jednocześnie bardzo ciekawe zanurzenie w toni z doskonałym punktem odniesienia jakim jest sam wrak. Ponieważ holownik został zatopiony celowo, wcześniej usunięto z niego wszelkiego rodzaju niebezpieczne elementy wpływające na niebezpieczeństwo podczas eksploracji. Dla tych, którzy nie zamierzają penetrować wnętrza wraku, ciekawostką zapewne będzie niezwykle duża ilość mieszkańców wraku - strzępieli, ośmiornic oraz kalmarów.
tekst i fot. Robert Borzymek